söndag 4 januari 2015

Tjohoo jag är ikapp......

Det känns helt fantastiskt!! sist jag skrev på bloggen var den 23 november och jag hade fått till en provlapp. Nu är koftan snart klar. Har legat efter i stort sett hela tiden men julledigheten har varit härlig och jag har hunnit sticka en massa.

Nu är jag i fas och redo för blockning och knapparna ligger bara och väntar på att få sys i.

Att få sticka den här koftan har varit så otroligt roligt. Jag har lärt mig massor och framför allt att våga gå efter egna idéer. Har redan en massa koftor i mitt huvud att sticka framöver.

När jag gör nästa kofta skall jag göra armhålen lite större, hade lite för bråttom att komma från oket till kroppen. Koftan sitter jätte snyggt men jag kommer inte att kunna ha så mycket under, en tunn klänning eller ett linne.

Är inte helt nöjd med ärmsluten heller, har gjort en enkel resårmudd, får se när hela koftan är klar om jag gör om eller om det blir bra när koftan är blockad och knapparna isydda.

Något som också är så himla sköööönt är att slippa sy ihop koftan. Jag tycker att det är skittråkigt att sy ihop delarna och tycker ofta att det inte blir så snyggt, nu slipper man allt det.

Ser fram emot nästa vecka, då skall koftan bli klar......

//Annika

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa om din kofta, och fint blir det!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat! Jag är mycket senare än dig och nu funderar jag på oket. Du sa du hade lite bråttom, hur tänkte du om när du skulle sluta och hur många cm har du ungefär från halslinning till okets slut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elisabeth. Jag provade mig fram ganska mycket. Jag ville ha en ganska tajt kofta så jag hade bara ett linne på mig när jag provade. Det var bra tycker jag för då kan man följa kroppen på ett helt annat sätt än om man har en blus eller tröja på sig. Jag stickade någon centimeter nedanför armhålan. När jag provade så fick jag ihop fram och bakstycket under armhålan med någon centimeters marginal. Tror att det kan vara bra att låta det gå någon centimeter extra om man vill kunna ha lite kläder under koftan. Oket blev ca 22 centimeter från halsringningen bak och ner till slutet.
      Hoppas att detta kan hjälpa dig lite. Lycka till

      Radera